Paljusid meist kimbutab vahel mõni tervisehäda, mille leevendamiseks kodustest ravivõtetest ei piisa ja on vaja arstiabi. Mis juhtudel võiks pöörduda perearsti poole ja kuidas saame ise kaasa aidata, et suhtlus perearstikeskusega oleks ladus ning saaksime nõu ja ravi?
Anname siinkohal mõned soovitused, mida järgida suhtluses perearstikeskusega.
Millal pöörduda perearstile
Perearstikeskusesse tasub pöörduda siis, kui sinu tervisemure ei ole kodustest ravivõtetest leevendust saanud, ja samas ei vaja ülikiiret sekkumist ehk kiirabi kutsumist või EMO-sse minemist. Tavapäraselt otsitakse perearstilt abi näiteks kaua kestnud või ägeda viirushaiguse, mitmesuguste valude või muude haigusseisundite tõttu. Krooniliste haigustega inimesed on perearstide pideva jälgimise all, samuti saab perearstikeskuses nii lapsi kui ka täiskasvanuid vaktsineerida nakkushaiguste vastu.Väga oluline ja haigusi ennetav tegvus.
Kuidas perearstikeskusega ühendust võtta
Küllap haarab enamik inimesi telefoni ja helistab, aga aina rohkem perearstikeskusi kasutab ka e-teeninduse võimalusi. Kui arvuti või nutitelefoni kasutamine on sinu jaoks igapäevane, vaata oma perearstikeskuse kodulehelt, kas seal on võimalus kasutada digiteenindusplatvormi . Retseptide uuendamiseks – pikendamiseks ei pea pöörduma perearsti poole, v.a juhtudel kui soovitakse raviskeemi muuta, vaid saata e-mail aadressile retseptid(ät)kadrinatk.ee.
Vastuvõtuaega ei pea alati saama samaks päevaks
Perearsti või -õe vastuvõtule registreeritakse patsiente lähtuvalt nende tervisemure tõsidusest. Ägeda tervisemurega selgitatakse eelnevalt välja , kas vastuvõtule saamine on kiireloomulise iseloomuga ja vajab kohest sekkumist pöördumise päeval. Teistel juhtudel saab registreerida aja pere- või asendusarsti vastuvõtule 10 tööpäeva jooksul.
Tule õigeks ajaks
Kui perearstiga on vastuvõtuaeg kokku lepitud, siis tule vastuvõtule õigeks ajaks. Kui sa ei saa vastuvõtule tulla, siis teata sellest perearstikeskusele võimalikult varakult.
Perearsti asemel võib vastu võtta ka pereõde
Perearstikeskustes on aina tavapärasem, et patsiendi võtab arsti asemel esmalt vastu pereõde. Paljude tervisemurede lahendamine kuulubki pereõe pädevusse, kes hindab su terviseseisundit, annab nõu ja vajadusel kutsub vastuvõtule tagasi. Kui tervisemure ületab õe pädevuse, suunab ta su edasi perearsti või mõne muu spetsialisti vastuvõtule.
Valmistu vastuvõtuks ja ole konkreetne
Enne vastuvõttu mõtle oma tervisemure korralikult läbi ja pane tähtsamad asjad kirja. Nii saad vastuvõtu ajal kõik vajaliku läbi arutada ja vastuvõtt jääb planeeritud aja sisse.
Mitu tervisehäda võib vajada mitut vastuvõttu
Kui Sul on rohkem kui üks tervisemure, siis võib nende lahendamine kauem aega võtta. Seetõttu võib olla vajalik mitme järjestikuse vastuvõtuaja broneerimine – küsi selle kohta telefonis või digiplatvormil aega broneerides pereõelt või registraatorilt. Kui soovid arstilt ka teiste pereliikme tervisemure kohta nõu küsida, tuleks kõigile siiski eraldi vastuvõtu aeg panna ehk perearst ei saa sinu vastuvõtu käigus teiste tervisemuresid lahendada.
Usalda meedikuid!
Iga inimese jaoks on tema haigestumine tõsine asi ja seega on arusaadav, et tihtipeale tahetakse end põhjalikult uurida lasta. Kui aga perearst ei pea vajalikuks teatud analüüse või uuringuid teha, siis pole põhjust tema otsuses kahelda. Palun usalda oma perearsti ja pereõde!
Pea kinni sulle määratud ravijuhistest
Kui perearst on sulle välja kirjutanud ravimeid ja andnud ravijuhised, siis tuleb nendest kinni pidada. Ravimeid tuleb võtta täpselt nii, nagu arst on öelnud, mitte omapäi koguseid suurendades või vähendades. Näiteks kiputakse vererõhuravimeid võtma ainult siis, kui vererõhk on kõrge, et olukord kontrolli alla saada. Tegelikult tuleb ravimit võtta kogu aeg, et mõju oleks pidev. Kui mõni ravim tekitab kõrvaltoimeid, siis võta perearstikeskusega ühendust, et alternatiive arutada, mitte ära lõpeta lihtsalt rohtude võtmist.
Haiguslehte väljastamine
Töövõimetuslehe avamiseks kindlustatud isikule on õigus tervishoiutöötajal tervishoiuteenuse osutamise päeval, s.h. pöördumisel tervishoiutöötaja poole sidevahendite teel.
Nädalavahetusel ja riigipühadel haigestumise korral saame avada haigus- ja hoolduslehe juhul, kui patsient või hooldaja on helistanud perearsti nõuandeliinile numbril 1220, pöördunud haigla valvetuppa või kutsunud kiirabi.
Töövõimetusleht on rahaline dokument, seetõttu tuleb perearsti või pereõega suheldes kinni pidada kokkulepitust. Kui töövõimetuslehe saaja ei ilmu määratud ajal tervishoiutöötaja vastuvõtule ilma mõjuva põhjuseta, kaotab isik õiguse saada ajutise töövõimetuse hüvitist tervishoiutöötaja vastuvõtule mitteilmumise päevast alates. Perearst või -õde võib kokkulepitud ajal mitte ilmumise/ kontakti võtmise korral lehe lõpetada ilma patsiendiga kontakti võtmata, rikkumise kuupäevaga, kolme tööpäeva jooksul peale rikkumist.
Töövõimetusleht lõpetatakse kokkuleppel pereõe või -arstiga, kui olete eeldatust varem tervenenud ja tööle naasnud, tuleb Teil sellest esimesel võimalusel keskust teavitada.
Retseptide pikendamine
Nimistusse mittekuuluvatel patsientidel palume pikendada retsepte https://www.confido.ee/ kaudu.
Telefoni või kirja teel pikendatakse korduvretsepte st, kui kroonilist haigust põdevale patsiendile või pikaajalist ravi vajavale patsiendile on ravim juba eelnevalt määratud.
Piiriülese digiretsepti kehtivust saab kontrollida https://www.tehik.ee/ kaudu.
Vaktsineerimine
Puukentsefaliidi, gripi, COVID-19, teetanuse vaktsiinid tervisekeskuses olemas. Retsept ei ole vajalik.
Reisile minnes leiate infot terviseameti kodulehelt https://www.terviseamet.ee/
Viisakus ennekõike
Ole hea ja suhtle oma pereõe ja perearstiga nende tööajal, seejuures on oluline kahepoolselt viisakas, austav ja lugupidav suhtlus.